måndag 7 mars 2011

Mighty Wings

Nu jävlar, nu drar det ihop sig, tänker mer och mer på spelningen, och hur vi ska få dit mer folk. Tänkte här kort gå igenom den setlist vi enats om. Kommer dock inte ihåg ordningen.
  Leave it all Behind: Jag tror att det var första texten jag skrev till bandet, före det var den känd som femsoloslåten (oh yeah, it's a word). Texten är en liten berättelse, lite Lovecraftig, finns inte mycket att analysera där egentligen. Refrängen innehåller lite gullig antiteism, "Preachers try to hard, kindness won't get you far, escape from the chains that bind, and leave that pain behind". Menar egentligen bara att man inte ska vara kategoriskt god, utan ibland måste se till sig själv. Inte binda upp sig, inte kedja fast sig. Simpelt.
  God Delusion: Den skrev jag om igår, så det finns inte mycket att säga om den, annat än att boken är väldigt läsvärd. 
As We Grow Cold: En av de senare låtarna, gillar verkligen dynamiken i låten, mellan det lugna och den köttiga refrängen. Texten i sig är också väldigt klassiskt "vi dumma människor bara förstör, och lär oss aldrig av våra misstag". 
  Love Elusive. Vår nyaste låt, en kärlekslåt om hur himla svårt det ska vara att hitta någon. Lite personligt inspirerad, men av vad får ni icke veta! Det är Martin som komponerat, de flesta andra är ihopsnickrade av Tony, och jag tycker att Martin gjort ett jävla jobb med den här!
  Shoot & Reload: Ah, låten jag provsjöng med, den enda av dessa låtar där jag inte haft ett finger med i spelet. Basic "nu äre krig-låt", med sköna riff.
   Return to the Void: Vår avslutningslåt, ett monster på sisådär 8 minuter. Tokinspirerad av Lovecrafts Dream Cycle, bonuspoäng om någon listar ut vilken novell den baseras på. Hint, "at the onyx castle where the other gods dwell..." Innehåller ett långt outro där jag alltid hoppar ner från scenen och köper en öl, kommer tillbaka, ställer mig i publiken, och röjer.
  Inte direkt någon imponerande analys, men det får duga för nu, har precis vaknat, och ska snart promenera iväg till jobbet. Ska försöka kränga biljetter, och skicka ett massmail som folk kommer att hata.

Ett till klipp orkar ni väl med?


Lite från Return to the Void
Rubriken: Cheap Trick - Mighty Wings





 

1 kommentar: