måndag 19 september 2011

Gibberish

Att vara eller inte vara ursvensk, nationalism. Ännu en sak jag har svårt att förstå. Bara för att du råkar dela geografiskt område med vissa så ska dessa anses vara bättre än andra? Än värre är att dela område med några som är i stort sett lika som dig fast ni är oense angående en liten detalj, och måste därför kriga mot dem. Irrationellt. I dagens samhälle som blir mer och mer internationellt i och med internet så känns det inte som om det finns någon plats för sådant nonsens. Sen kan det gå fel åt andra hållet. Fånigt att inte få sjunga nationalsången på skolavslutningar (även om det kvittar mig), fånigt att inte få sjunga traditionella sommarsånger för att de har kristet ursprung (även om det kvittar mig). Ja jisses. Vart är vi på väg? Vad är meningen med att vara nationalistisk idag? Varför kan vi inte bara gå på individen i sig istället för etnicitet? En person kan vara en idiot oavsett om hen är född i Sudan eller Småland. Korkat I say. Extremt korkat.

Kom också att tänka på "behandla andra som du själv vill bli behandlad". Det håller inte. Tänk om jag tycker om att bli slagen i ansiktet, ska jag då gå omkring och slå andra i ansiktet? Trodde väl inte det. Dessa personer finns, även om det var ett något extremt exempel. Vi är inte alla lika även om vi produceras i samma grundmatris. Små skillnader gör mer än stora likheter.

Dagens ramblings av en outbildad ateistisk skeptiker.

Rubriken: Spock's Beard - Gibberish

1 kommentar:

  1. Du och jag, Stefan har ungefär samma inställning till människor. Hälsningar/Morfar

    SvaraRadera