tisdag 5 februari 2013

Synthetic Generation

Så, en paus i vad som kallas för pluggandet. Befinner mig på ett kafé, har ätit lunch i sällskap av mina böcker. På en föreläsning sades det att man bör ta frekventa, korta pauser. Så, varför inte uppdatera min lilla blogg? Med lite ansträngning kan jag säkerligen komma på minst tio olika anledningar, men så roligt ska vi inte ha det idag.
   Just nu läser jag om upplysningen, om den mekaniska människobilden som diskuterades av Descartes. Tanken att människan är en mekanisk maskin. Vidare läser jag om moderniteten (som osökt får mig att tänka på det från min sida hatade uttrycket postmodernism med sin äckliga sanningsrelativism). Baskern är nära. tänker ni nu. Men jag säger nej!
   Att Tchaikovsky's gamla små symphonier ekar i mina hörlurar gör ju inte saken bättre. Vilken typ av förändring förväntas man gå igenom vid "högre studier"? En icke namngiven bekant fick ju en hel del skit för att han verkade byta musikstil, klädstil, ja, i princip byta ut en hel del av vad som definerade honom. Detta hände i anslutning till att personen började studera på universitet. Kausalitet eller korrelation, undrar ni nu. Jag undrar percis samma sak. Men det känns som att det här steget på något sätt bör leda in mig på någon form av väg, där mognad förhoppningsvis följer. Kliva ur det bekväma, det bekanta, det som sakta drar ner mig mot botten. Istället hoppa ut i det okända, det fantastiska, rida på varma luftströmmar upp i skyn. Att bryta sönder den andra kommit att se mig som, och bygga upp en ny fasad, fäst mot ett uppdaterat inre.
Vi får se, det lät förjävla flummigt.

Rubriken: Deathstars - Synthetic Generation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar